ads 728x90 B

Bab 3: Apakah rujukan dalam penulisan sirah Nabi?

Rujukan sirah Nabi ada lima: 

Al-Quran

Al-Quran hanya menyebutkan sesuatu yang benar. Ia tidak menyebutkan sebarang pembohongan atau kesilapan. Oleh itu ia menjadi rujukan utama di dalam pendidikan sirah Nabi SAW. 

Al-Quran telah menggambarkan kepada kita tentang kehidupan Nabi SAW sebelum diangkat menjadi Nabi, ketika dilantik sebagai Nabi, penentangan antara Nabi dan para musyrikin Mekah, perbualan antara Rasulullah dan para musuh baginda, dakwaan-dakwaan serta celaan musyrikin terhadap agama yang dibawakan Nabi Muhammad, cerita sebahagian musyrikin yang memeluk Islam dan lain-lain. 

Ia juga menyebutkan kehidupan para sahabat Nabi yang sentiasa teguh bersama Nabi SAW di dalam apa jua situasi. Disebutkan perjuangan mereka, keikhlasan serta pengorbangan dalam mengangkat agama Allahdan sebagainya. 

Antara yang jelas dan sentiasa disebutkan ialah, pendidkan sirah di dalam al-Quran jelas dengan wujudnya ayat Makkiyah dan al Madaniyyah. 

Al-Quran juga menyebutkan pendirian-pendirian pelbagai puak di dalam menerima atau menolak agama Islam. Golongan yang paling besar yang disebutkan di dalam al-Quran ialah Yahudi, Munafik, dan orang-orang beriman di medan perang badar, tabuk, khandak, hudaibyah, dan lain-lain.

Sehingga akhir, Allah menyimpulkan kehidpan para sahabat Nabi SAW:

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٞ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلٗا ٢٣
23. Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
[Al-Ahzab: 23]

Kitab-kitab Hadis

Hadis dalam apa jua keadaan berperanan sebagai rujukan kedua di dalam agama ini selepas al-Quran. Ia mempunyai kekuatan yang sangat hebat dalam mengukuhkan sesuatu isu. Ia mampu menganalisa sesuatu kenyataan dengan ilmu mustolah dan jarah wa ta`dil sehingga membahagikannya kepada Sahih, Dhoif, dan Palsu. 

Namun, penyusunan kitab hadis tidak dibuat sepertimana penyusunan kitab sirah. Ia banyak disusun dengan bab-bab fikah sehingga menyebabkan sukar dalam mengenal pasti susunan waktu kejadian.

Kitab-kitab Sirah dan at-Tarajum

Antara kitab sirah yang ilmiah dan sesuai dijadikan panduan adalah kitab sirah Ibnu Hisyam. Ia adalah ringkasan ilmiah yang telah dibuat oleh Ibnu Hisyam daripada kitab sirah yang awal iaitu Ibnu Ishaq yang terkenal dengan sikap at-Tasyayu` bahkan sebahagian muhaddisin melebel Ibnu Ishaq sebagai syiah rafidhah.

Pada kitab Ibnu Hisyam juga tidaklah selamat sepenuhnya. Sebahagian besar daripada buku Ibnu Hisyam ialah petikan kata-kata Ibnu Ishaq. Maka apa yang disampaikan daripada kitab ini juga dikritik dan dinilai semula oleh para ulama. Tiada ulama yang mengatakan Ibnu Hisyam itu Syiah tetapi yang mengatakan Ibnu Ishaq sebagai syiah itu terlalu ramai. 

Demikian juga kitab Tabaqat al-Kubra oleh Ibnu Sa`ad. Ibnu Sa`ad ialah seorang sunni yang tidak dipertikaikan. Tetapi dia sering mengambil hadis daripada al-Waqidi (207H)yang terkenal sebagai pendusta besar.
Antara kitab tarajum yang menjadi panduan juga ialah Al-Isobah fi tamyiz bainas Sahabah. Siyarul A`lamun Nubala’ dan sebagainya.

Kitab-kitab ad-Dalail, asy-Syamail, al-Mu`jizat, dan al-Khasais

Kitab-kitab ini juga memberi perana dalam penulisan daan pendidikan sirah. Tetapi ia tidak bersifat menyeluruh.

Antara kitab-kitabnya ialah ad-Dalail oleh al-Baihaqi, al-Syamail oleh at-Tirmizi, al-Khasois al-Kubra oleh As-Suyuti.

Kitab Sirah Moden
Antara kitab sirah moden yang meenjadi rujukan ialah Fiqhus Sirah anNabawiyah oleh Munir Muhammad Ghodban, Fihus Sirah oleh Said Ramadhan al-Bouti, ar-Rahiq al-Makhtum oleh Sofiyurrahman, dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

Isi Kandungan Kajian