Syeikh Sofiyurrahman al-Mubarakfuri menyebutkan tentang Israk dan Mikraj di dalam bab yang khusus pada karya beliau "Ar-Rahiq al-Makhtum":
PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ
Ketika Nabi Muhammad sedang berada pada peringkat di mana
dakwah baginda mulai merentas sebuah jalan antara seksaan dan kemenangan serta
mula lahir menjadi bintang-bintang kecil yang berkelip-kelip di ufuk nan jauh, maka
terjadilah peristiwa Israk dan Mikraj.
Waktu
Terjadinya Israk Mikraj
Berkaitan
pemastian waktu terjadinya Israk Mikraj, para ulama memiliki pendapat yang
berbeza, antaranya:
- Ada
yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada tahun ketika
Allah memuliakan Rasulullah s.a.w. dengan kenabian[1].
Pendapat ini dipilih oleh Imam at-Tabari.
- Ada
yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi setelah lima
tahun Rasulullah s.a.w. diangkat menjadi nabi[2].
Pendapat ini dirajihkan oleh Imam an-Nawawi dan Imam al-Qurthubi.
- Ada
yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada malam ke- 27
pada bulan Rejab tahun ke-10 kenabian.
- Ada
yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada 16 bulan
sebelum hijrah, tepatnya pada bulan Ramadhan tahun ke-12 kenabian.
- Ada
yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada 1 tahun 2
bulan sebelum hijrah, tepatnya pada bulan Muharam tahun ke 13 kenabian.
- Ada
pula yang mengatakan bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada 1 tahun
sebelum hijrah, tepatnya pada bulan Rabiul Awal tahun ke 13 kenabian.
Tiga
pendapat yang teratas dibantah oleh fakta bahawa Khadijah meninggal dunia pada
bulan Ramadhan tahun ke-10 kenabian, iaitu sebelum solat lima waktu diwajibkan.
Di sini tidak ada perselisihan bahawa solat lima waktu diwajibkan pada malam
Israk Mikraj.[3]
Manakala,
tiga pendapat yang lain, saya belum menemui suatu bukti yang kuat untuk merajihkan
salah satunya. Jika dilihat pada konteks Surah al-Israk, maka ia menunjukkan
bahawa peristiwa Israk Mikraj terjadi pada masa yang sangat akhir.
Perincian
Peristiwa Israk Mikraj
Para
imam hadis meriwayatkan keterangan tentang peristiwa Israk Mikraj. Berikut kami
sajikan riwayat tersebut secara ringkas.
Ibnu
al-Qayyim berkata, “Rasulullah s.a.w. diisrakkan dengan jasad baginda, menurut
pendapat yang sahih, bermula dari Masjidil Haram hingga Baitul Maqdis, dengan
menunggang buraq dan ditemani oleh Jibril. Di sana baginda singgah sejenak dan
baginda bersolat bersama para nabi dengan menjadi imam, sementara buraq diikat
pada tali pintu masjid.
“Kemudian
pada malam itu juga baginda dimikrajkan dari Baitul Maqdis sampai di langit
dunia. Jibril meminta agar pintu langit dibukakan untuk Rasulullah s.a.w., maka
pintu itu pun dibukakan untuk baginda. Di sana Rasulullah s.a.w. melihat Nabi
Adam, ayah seluruh manusia. Rasulullah s.a.w. mengucapkan salam kepada Nabi
Adam, lantas Nabi Adam pun menyambut baginda, membalas ucapan salam baginda serta
membenarkan kenabian baginda. Di sana Allah memperlihatkan roh para syuhada
kepada Nabi Muhammad dari sisi kanan baginda dan roh orang yang sengsara dari
sisi kiri baginda.
“Seterusnya
Rasulullah s.a.w. dimikrajkan lagi hingga sampai di langit kedua. Jibril meminta
pintu langit dibukakan untuk Rasulullah s.a.w. seperti tadi. Di sana Rasulullah
s.a.w. melihat Nabi Yahya bin Zakaria dan Nabi Isa bin Maryam. Baginda bertemu
dengan kedua-duanya lalu mengucapkan salam kepada mereka berdua. Nabi Yahya dan
Nabi Isa pun menyambut kedatangan baginda, membalas salam baginda dan
membenarkan kenabian baginda.
“Selepas
itu Rasulullah s.a.w. dimikrajkan sampai di langit ketiga. Di sana baginda
melihat Nabi Yusuf. Sama seperti yang lainnya, Nabi Yusuf membalas ucapan salam
Rasulullah s.a.w., menyambut bagindadan membenarkan kenabian baginda.
“Rasulullah
s.a.w. dimikrajkan sampai di langit keempat. Di sana baginda melihat Nabi
Idris. Sama seperti yang lainnya, Nabi Idris membalas ucapan salam Rasulullah
s.a.w., menyambut baginda dan membenarkan kenabian baginda.
“Seterusnya
Rasulullah s.a.w. dimikrajkan sampai di langit kelima. Di sana baginda melihat
Nabi Harun bin Imran. Sama seperti yang lainnya, Nabi Harun membalas ucapan
salam Rasulullah s.a.w., menyambut baginda dan membenarkan kenabian baginda.
“Selepas
itu Rasulullah s.a.w. dimikrajkan sampai di langit keenam. Di sana baginda
berjumpa dengan Nabi Musa bin Imran. Sama seperti yang lainnya, Nabi Musa
membalas ucapan salam Rasulullah s.a.w., menyambut baginda dan membenarkan kenabian
baginda. Ketika Rasulullah s.a.w. telah berlalu pergi, Nabi Musa menangis. Maka
ada yang bertanya kepada Nabi Musa, ‘Apakah yang membuatmu menangis?’ Nabi Musa
menjawab,
أَبْكِي لِأَنَّ غُلاَمًا بُعِثَ بَعْدِي يَدْخُلُ الجَنَّةَ مِنْ
أُمَّتِهِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَدْخُلُهَا مِنْ أُمَّتِي
‘Aku
menangis kerana anak muda yang diutus selepasku itu jumlah umatnya yang masuk
syurga lebih banyak berbanding jumlah umatku yang masuk syurga.’
“Selepas
itu Rasulullah s.a.w. dimikrajkan hingga ke langit ketujuh. Di sana baginda
berjumpa dengan Nabi Ibrahim. Sama seperti yang lainnya, Nabi Ibrahim membalas
ucapan salam Rasulullah s.a.w., menyambut baginda dan membenarkan kenabian
baginda.
“Setelahnya
Rasulullah s.a.w. diangkat hingga sampai di Sidratul Muntaha lalu Baitul Makmur
ditinggikan untuk baginda. Seterusnya baginda dimikrajkan lagi sehingga sampai
di hadapan al-Jabbar Jalla Jalaluhu (Allah ). Baginda terus didekatkan kepada
Allah sehingga jaraknya hanya tinggal sepanjang dua busur panah atau lebih
dekat lagi. Kemudian Allah mewahyukan kepada hamba-Nya apa yang telah
diwahyukan-Nya serta mewajibkan 50 kali solat kepadanya.
“Rasulullah
s.a.w. pulang sehingga bertemu dengan Nabi Musa. Nabi Musa bertanya, ‘Apakah
perintah Allah untukmu?’ Rasulullah s.a.w. menjawab, ‘Untuk melakukan solat 50
kali.’ Nabi Musa berkata, ‘Sesungguhnya umatmu tidak akan sanggup melakukannya.
Kembalilah kepada Tuhanmu dan mintalah keringanan daripada-Nya untuk umatmu.’
Rasulullah s.a.w. menoleh kepada Jibril, seolah-olah baginda meminta pendapat
Jibril tentang hal itu. Jibril pun memberi isyarat seakan-akan dia berkata,
‘Ya, jika kamu mahu.’
“Maka
Jibril naik semula bersama Rasulullah s.a.w. hingga sampai di hadapan al-Jabbar
Tabaraka wa Taala (Allah) dan Dia masih di tempat-Nya( ini adalah lafaz yang
dibawakan oleh Imam al-Bukhari pada beberapa riwayat). Jumlah solat itu dikurangkan
sebanyak sepuluh kali.
“Kemudian
Rasulullah s.a.w. turun sampai baginda bertemu lagi dengan Nabi Musa. Kepada
Nabi Musa, baginda menyatakan apa yang terjadi. Nabi Musa pun berkata,
‘Kembalilah lagi kepada Tuhanmu. Mintalah lagi keringanan daripada-Nya.’
Kejadian Rasulullah s.a.w. bertemu Nabi Musa dan berhadapan dengan Allah ini
terjadi berulang kali, sehingga Allah menetapkan bahawa solat yang diwajibkan
hanya lima kali sehari.
“Sebenarnya
Nabi Musa masih menyuruh Rasulullah s.a.w. untuk kembali meminta keringanan.
Namun begitu, Rasulullah s.a.w. berkata,
قَدْ اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَبِّي وَلَكِنِّي أَرْضَى وَأُسَلِّمُ
‘Aku
malu terhadap Tuhanku. Aku telah redha dan menerimanya.’
“Setelah
beberapa saat ada seruan yang kedengaran,
أَمْضَيْتُ فَرِيضَتِي، وَخَفَّفْتُ عَنْ عِبَادِي
Adakah
Rasulullah s.a.w. Melihat Allah Dengan Mata Kasar?
Seterusnya
Ibnu Qayyim menyebutkan perbezaan pendapat yang terjadi tentang hakikat
Rasulullah s.a.w. melihat Allah. Di situ, beliau menyebutkan pernyataan Ibnu
Taimiyah mengenai persoalan ini. Kesimpulan perbahasannya menerangkan pendapat
bahawa Rasulullah s.a.w. melihat Allah dengan mata kasar merupakan pendapat
yang sama sekali tidak berasas dan pendapat tersebut tidak pernah diucapkan
oleh seorang sahabat pun. Sedangkan pernyataan Ibnu Abbas adalah Rasulullah
s.a.w. melihat Allah secara mutlak dan sekaligus dengan hati nurani dan
sesungguhnya penglihatan mutlak tidak menafikan penglihatan dengan hati.
Jibril
Mendekati Baginda
Kemudian Ibnu Qayyim berkata,
“Adapun firman Allah Taala dalam Surah an-Najm ayat 8,
‘Kemudian
dia mendekat lalu bertambah dekat lagi,’
bukanlah
mendekat dalam erti kata seperti yang terdapat pada kisah Israk Mikraj.
Mendekat dalam ayat Surah an-Najm ini adalah mendekatnya Jibril yang kemudian
bertambah dekat. Inilah yang dikatakan oleh Aisyah dan Ibnu Mas’ud. Konteks
ayatnya sendiri juga menerangkan sedemikian.
“Manakala
mendekat dan bertambah dekat yang terdapat dalam hadis Israk Mikraj, maka itu
secara jelas menerangkan sebagai mendekat dan bertambah dekatnya Allah Taala.
“Dengan
demikian, tidak ada percanggahan dalam ayat Surah an-Najm. Bahkan, ayat
tersebut menerangkan bahawa Nabi Muhammad melihat Jibril pada kali yang lain di
Sidratul Muntaha. Ya, benar, itu Jibril. Nabi Muhammad melihatnya dalam kewujudan
yang asal sebanyak dua kali iaitu yang pertama ketika di bumi dan yang kedua
ketika di Sidratul Muntaha. Wallahu a’lam.”[5]
Beberapa
Pemandangan Yang Menakjubkan Sepanjang Israk Mikraj
Peristiwa
pembelahan dada Rasulullah s.a.w. juga terjadi pada kali ini. Dalam perjalanan Israk
Mikraj ini, Rasulullah s.a.w. menyaksikan banyak hal.
·
Baginda
ditawarkan susu dan arak, maka baginda memilih susu. Sehinggalah Malaikat
Jibril berkata kepada baginda, “Engkau telah diberi petunjuk untuk memilih
sesuai dengan fitrah,” atau, “Engkau telah bertindak benar sesuai dengan
fitrah. Sebabnya, jika engkau mengambil arak, pasti umatmu akan tersesat.”
·
Rasulullah
s.a.w. melihat empat batang sungai di syurga, yang dua batangnya kelihatan,
sedangkan dua batang lagi tidak kelihatan. Dua batang sungai yang kelihatan
ialah Sungai Nil dan Sungai Furat. Manakala dua batang sungai yang tidak
kelihatan ialah diua batang sungai di Syurga. Boleh jadi dilihat Sungai Nil dan
Furat menjadi petunjuk bahawa risalah yang baginda bawa akan berkembang di
lembah-lembah yang subur di sepanjang Nil dan Furat, WallahuA`lam.
·
Rasulullah
s.a.w. melihat Malik, malaikat penjaga neraka. Dia tidak pernah ketawa. Sedikit
pun tidak ada keceriaan dan kehangatan di raut wajahnya. Kemudian Rasulullah
s.a.w. melihat syurga dan neraka.
·
Rasulullah
s.a.w. melihat seksaan yang diterima oleh pemakan harta anak yatim secara
zalim. Bibir mereka seperti bibir unta. Ke dalam mulut mereka dilemparkan
potongan api neraka secara paksa, lalu api itu keluar lagi daripada dubur
mereka.
·
Rasulullah
s.a.w. melihat seksaan yang diterima oleh pemakan riba. Mereka mempunyai perut
yang besar dan disebabkan itu mereka tidak dapat berpindah tempat. Kemudian
seluruh pengikut Firaun berjalan di atas mereka dengan menginjak-injak mereka
tatkala para pengikut Firaun itu diheret ke neraka.
·
Rasulullah
s.a.w. melihat seksaan yang diterima oleh penzina. Sebelah tangan mereka
memegang daging yang tebal dan baik, sementara tangan yang satu lagi memegang
daging nipis dan busuk. Namun begitu, mereka makan daging yang nipis dan busuk,
sementara daging yang tebal dan baik mereka tinggalkan.
·
Rasulullah
s.a.w. melihat seksaan yang diterima oleh wanita-wanita yang menisbahkan
anak-anak kepada lelaki yang bukan ayahnya. Rasulullah s.a.w. melihat payudara
mereka digantungkan.
·
Dalam
masa pemergian dan kepulangannya, Rasulullah s.a.w. melihat serombongan kafilah
Mekah. Baginda sempat menerangkan arah jalan kepada unta mereka yang terpisah
daripada rombongan. Baginda juga meminum air mereka daripada bekas yang
tertutup ketika mereka sedang tidur, kemudian baginda meninggalkan bekas itu
tetap tertutup. Ini menjadi bukti pada keesokan harinya yang membenarkan
pengakuan baginda bahawa baginda mengalami Israk Mikraj.[6]
Ibnu
Qayyim berkata, “Ketika Rasulullah s.a.w. kembali kepada kaumnya pada pagi
hari, baginda memberitahu kepada mereka tanda-tanda kebesaran Allah yang Allah
perlihatkan kepadanya. Ternyata segala pendustaan, penganiayaan dan kebengisan
mereka terhadap baginda semakin keras. Mereka meminta baginda untuk menerangkan
ciri-ciri Baitul Maqdis kepada mereka. Maka Allah menampakkan Baitul Maqdis
dengan sangat jelas pada benak Rasulullah s.a.w., Lalu baginda memperincikannya.
Rasulullah s.a.w. memberitahu ciri-ciri Baitul Maqdis kepada mereka, sehingga
mereka tidak dapat membantahnya sedikit pun. Baginda memberitahu kepada mereka
tentang kafilah mereka yang baginda lihat ketika pergi dan pulang. Baginda juga
memberitahu kepada mereka tentang waktu kedatangan kafilah tersebut serta
tentang untanya yang terpisah daripada kafilah. Memang faktanya sama dengan apa
yang baginda katakan. Ternyata, semakin bertambah penolakan dan kekafiran orang
zalim tersebut.”[7]
Dikatakan:
Abu Bakar digelar as-Siddiq kerana dia mempercayai kebenaran peristiwa Israk
Mikraj ketika semua orang menganggapnya sebagai berita bohong.[8]
Hikmah
Di Sebalik Israk Mikraj
Dalil
paling ringkas sekaligus paling kuat yang berisikan alasan wujudnya Israk
Mikraj adalah firman Allah Taala,
“Supaya
Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda pemerintahan Kami,”
(Al-Israk: 1).
Inilah
sunatullah yang berlaku kepada para nabi, sebagaimana firman Allah,
“Dan seperti itulah kami memperlihatkan
kepada Ibrahim tanda-tanda pemerintahan Kami di langit dan bumi supaya dia menjadi
sebahagian daripada orang yang yakin.” (Al-An‘am:
6).
Kemudian,
firman Allah kepada Nabi Musa,
“Supaya Kami perlihatkan kepadamu sebahagian
daripada tanda-tanda kebesaran Kami.”
( Taha: 23)
Kehendak
Allah untuk menerangkan tanda-tanda kebesaran-Nya kepada para nabi-Nya itu
mempunyai sebuah maksud luhur, iaitu, “Supaya
dia menjadi sebahagian daripada orang yang yakin.”
Setelah
pengetahuan para nabi dihubungkan kepada penglihatan mereka terhadap
tanda-tanda pemerintahan Allah, mereka dapat melihat dengan pandangan yang
penuh yakin sesuatu yang tiada bandingannya, walaupun khabar-khabar yang
disampaikan tidak sama dengan melihat sendiri. Oleh itu, mereka mampu memikul
suatu amanah di jalan Allah yang tidak mampu dipikul oleh manusia lain. Dengan
itu juga, seluruh kekuatan duniawi serta-merta menjadi seperti sayap nyamuk
bagi mereka, sehingga mereka sama sekali tidak berasa sakit ketika
kekuatan-kekuatan itu mendera mereka dengan pelbagai ujian dan seksaan.
Pelbagai
hikmah dan rahsia yang terdapat pada setiap bahagian perjalanan Israk Mikraj
merupakan isi perbahasan buku-buku yang mengkaji tentang rahsia syariat. Ada
hakikat-hakikat sederhana tetapi sarat dengan makna yang terpancar daripada
perjalanan yang penuh berkat ini dan kemudian hakikat-hakikat itu meluncur
deras membasahi taman-taman sirah Nabi Muhammad (semoga selawat dan salam
penghormatan yang layak dilimpahkan kepada baginda) di mana saya berasa perlu
mencatatkan sebahagian daripadanya secara ringkas.
·
Pembaca
dapat melihat dalam Surah al-Israk bahawa Allah menyebutkan peristiwa Israk
hanya pada satu ayat. Selepas itu Allah lebih banyak menyatakan tentang
kelancangan dan kejahatan Yahudi, yang disudahi dengan ayat bahawa al-Quran
membimbing manusia ke jalan yang lebih lurus. Pembaca mungkin menyangka bahawa
antara ayat pertama Surah al-Israk yang menyentuh tentang peristiwa Israk tidak
ada hubungannya dengan ayat-ayat selepasnya.
·
Padahal
sebenarnya, dengan urutan penuturan yang seperti itu, Allah memberi isyarat
bahawa peristiwa Israk yang berlaku di Baitul Maqdis itu merupakan petanda
bahawa Yahudi akan diturunkan kepimpinannya kepada umat manusia. Itu terjadi
disebabkan oleh pelbagai tindakan kejahatan yang mereka lakukan yang tidak
meninggalkan satu kesempatan pun bagi mereka untuk mempertahankan kedudukan
tersebut. Kemudian, secara jelas Allah akan memindahkan kedudukan kepimpinan
tersebut kepada rasul-Nya. Itu bererti Allah menghimpunkan dua markas dakwah
keturunan Nabi Ibrahim (Mekah dan Baitul Maqdis) sekaligus kepada Rasulullah
s.a.w.
·
Masa
pergantian kepimpinan rohani daripada satu umat kepada umat lain itu akhirnya
datang. Maka bergeserlah kepimpinan tersebut daripada suatu umat yang sejarah
kehidupannya dipenuhi dengan pelanggaran, pengkhianatan, perbuatan dosa dan
permusuhan kepada umat yang kehidupannya dipenuhi dengan kebajikan dan
kebaikan. Rasul umat yang baik itu sentiasa menerima wahyu al-Quran yang
memberi petunjuk kepada jalan yang lebih lurus.
·
Persoalannya,
bagaimanakah proses pergantian kepimpinan ini berlaku, padahal Rasulullah
s.a.w. hanya berpusing di pergunungan Mekah kerana diburu oleh manusia?
Pertanyaan ini menyingkap penutup sebuah hakikat yang lain, iaitu bahawa
peringkat dakwah Islam di Mekah hampir sampai pada titik akhir dan kesempurnaannya,
lalu akan bermula peringkat lain yang perjalanannya berbeza dengan yang
pertama.
·
Oleh
itu, kita melihat beberapa ayat dalam Surah al-Israk berisikan peringatan yang
tegas dan ancaman yang keras kepada orang Musyrik. Antaranya,
“Apabila Kami hendak membinasakan suatu
negeri, Kami perintahkan orang yang hidup mewah di dalamnya supaya mentaati
Kami. Tetapi, mereka berbuat kefasikan di dalamnya, sehingga telah selayaknya
perkataan (ketetapan Kami) berlaku atas mereka. Maka Kami hancurkan negeri itu
dengan sehancur-hancurnya.” (Al-Israk’:
16). “Sudah berapa banyak kaum yang Kami binasakan semenjak zaman Nuh. Dan
Tuhanmu telah cukup mengetahui dan melihat dosa-dosa yang dilakukan oleh
hamba-hamba-Nya.” (Al-Israk’: 17)
·
Selain
ayat-ayat tersebut, difirmankan juga ayat-ayat lain dalam Surah al-Israk yang
menjelaskan asas sebuah kemodenan kepada umat Islam. Atas asas itulah umat
Islam yang Islamik dibangunkan. Ayat-ayat itu bertutur seolah-olah umat Islam telah
memijakkan kakinya di seluruh penjuru bumi, mengatur hajat hidup semua manusia
di pelbagai tempat serta membentuk suatu ciri kesatuan yang dipegang oleh
seluruh anggota masyarakat.
·
Oleh
itu, peristiwa Israk mengandung isyarat bahawa Rasulullah s.a.w. akan menemui
tempat berlindung dan tempat yang selamat untuk mengukuhkan urusannya
(dakwahnya) di sana, di mana tempat itu akan menjadi markas untuk mengembangkan
dakwah Islam ke seluruh penjuru dunia.Itulah salah satu rahsia daripada
perjalanan yang penuh berkat tersebut. Oleh sebab rahsia tersebut memiliki
kaitan dengan kajian kita, maka saya sengaja menunjukkannya di sini.
Atas
dasar hikmah tersebut dan hikmah-hikmah yang lain, saya berpendapat bahawa
peristiwa Israk terjadi sebelum Baiat Aqabah yang pertama[9]
atau terjadi antara dua baiat Aqabah[10].
Wallahu a’lam.
[1] Rujuk semula pada bab
7: “Dalam Naungan Kenabian dan Kerasulan”. Syeikh menyebutkan: “Dengan
mengamati dan menganalisis pelbagai bukti dan dalil, kita boleh memastikan
bahawa peristiwa itu terjadi pada hari Isnin, tepatnya pada malam ke-21 bulan
Ramadhan, bertepatan dengan tarikh 10 Ogos 610 M. Umur Nabi Muhammad
ketika itu tepat 40 tahun 6 bulan 12 hari berdasarkan perkiraan bulan.
Sedangkan, jika memakai kiraan matahari, maka umur baginda waktu itu ialah 39
tahun 3 bulan 22 hari.”
Kemudian, pada bahagian nota kaki, asy-Syeikh mengulas kenyataannya di atas: “Para
sejarawan berbeza pendapat berkaitan pada bulan apa Allah memuliakan Nabi
Muhammad dengan kenabian dan menurunkan wahyu pertama. Sebahagian mereka
berpendapat peristiwa itu terjadi pada bulan Rabiul Awal, sementara sebahagian
lain menyatakan ia terjadi pada bulan Ramadhan. Ada pula yang menyebutkan pada
bulan Rejab. Lihat Abdullah bin Muhammad al-Najdy, Mukhtashar Sirah al-Rasul,
hlm. 75.
Saya merajihkan
pendapat yang kedua, iaitu terjadi pada bulan Ramadhan. Dasarnya adalah firman
Allah Taala, “Bulan Ramadhan, yang padanya diturunkan al-Quran.” (Al-Baqarah:
185) dan“Sesungguhnya Kami menurunkannya pada malam al-qadar.” (Al-Qadar: 1).
Telah maklum pula bahawa malam al-Qadar terdapat pada bulan Ramadhan. Inilah
yang dimaksudkan oleh firman Allah, “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya pada
malam yang penuh berkah. Dan sesungguhnya Kami benar-benar memberi peringatan.”
( ad-Dukhan: 3). Kesimpulan bahawa “malam yang penuh berkah” ini terjadi pada
bulan Ramadhan diambil kerana Rasulullah berdiam diri di Gua Hira sepanjang
bulan Ramadhan dan bahawa turunnya Jibril pertama kali kepada Nabi Muhammad
dengan membawa wahyu terjadi pada bulan Ramadhan.
Seterusnya para
pengkaji masih berbeza pendapat lagi dalam menetapkan hari pada bulan Ramadhan
tatkala pertama kali wahyu diturunkan. Ada yang berpendapat pada hari ke-7
bulan Ramadhan. Ada yang mengatakan pada hari ke-17. Ada juga yang mengatakan
pada hari ke-18. Lihat Abdullah bin Muhammad al-Najdy, Mukhtashar Sirah
al-Rasul, hlm. 75 dan Muhammad Sulaiman al-Mansyurfuri, Rahmah li al-‘Alamin,
jil I, hlm. 49. Dalam Muhadharat Tarikh al-Umam al-Islamiyyah, jil I, hlm. 69,
al-Khudhari menekankan bahawa peristiwa itu terjadi pada hari ke-17.
Saya berpendapat
peristiwa itu terjadi pada hari ke-21 meskipun tidak ada ulama yang mengatakan
demikian. Ini kerana para pakar sejarah (majoriti atau bahkan seluruhnya)
bersepakat bahawa pengutusan Nabi Muhammad sebagai rasul terjadi pada hari
Isnin. Mereka menguatkannya dengan riwayat hadis daripada Abu Qatadah bahawa
Rasulullah pernah ditanya tentang puasa pada hari Isnin, maka baginda menjawab,
“Pada hari itu aku dilahirkan dan pada hari itu diturunkan wahyu kepadaku.” Di
tempat lain diriwayatkan dengan lafaz, “Itu adalah hari aku dilahirkan dan hari
aku diutus atau diturunkan wahyu kepadaku.” Lihat Sahih Muslim, jil I, hlm.
368; Musnad Ahmad, jil V, hlm. 297; Sunan al-Baihaqi, jil IV, hlm. 286, 300 dan
Mustadrak al-Hakim, jil II, hlm. 602.
Hari Isnin bulan
Ramadhan pada tahun tersebut terjadi pada hari ke-7, ke-14, ke-21 dan ke-28.
Sementara riwayat-riwayat sahih menunjukkan bahawa Lailatul Qadar terjadi pada
malam-malam ganjil pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Jatuhnya
Lailatul Qadar untuk setiap tahun selalu berganti-ganti antara malam-malam
ganjil tersebut.
Dengan demikian,
apabila kita mengaitkan antara firman Allah, “Sesungguhnya Kami telah
menurunkannya pada malam yang penuh berkah,” dengan riwayat Abu Qatadah bahawa
pengutusan Nabi Muhammad sebagai rasul terjadi pada hari Isnin ditambah lagi
dengan hitungan tarikh secara ilmiah pada hari Isnin bulan Ramadhan yang tahun
itu jatuh pada tarikh apa saja, maka kita boleh menarik kesimpulan bahawa
diutusnya Nabi Muhammad sebagai rasul terjadi pada malam ke-21 bulan Ramadhan.”
[3]Lihat pendapat-pendapat tersebut
dalam Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad al-Ma’ad, jil II, hlm. 49; Abdullah
bin Muhammad al-Najdy, Mukhtashar Sirah al-Rasul, hlm. 148-149; Muhammad Sulaiman Salman al-Mansyurfuri, Rahmah li
al-‘Alamin, jil I, hlm. 76 dan Syah
Akbar Khan Najib Abady, Tarikh Islam, jil I, hlm. 124.
[4]Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad
al-Ma’ad, jil II, hlm. 47-48.
[5]Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad
al-Ma’ad, jil II, hlm. 47-48. Lihat juga Sahih al-Bukhari, jil I,
hlm. 50, 455, 456, 470, 471, 481, 548, 549, 550 dan jil II, hlm. 684; juga Sahih
Muslim, jil I, hlm. 91-96.
[6]Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad al-Ma’ad,
jil II, hlm. 47-48. Lihat juga Sahih al-Bukhari, jil I, hlm. 50, 455,
456, 470, 471, 481, 548, 549, 550 dan jil II, hlm. 684; juga Sahih Muslim,
jil I, hlm. 91-96. Lihat juga Ibnu
Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil I, hlm. 397 dan 402-406.
[7]Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad al-Ma’ad,
jil I, hlm. 48. Lihat juga Sahih al-Bukhari, jil II, hlm. 684; Sahih
Muslim, jil I, hlm. 96 dan Ibnu
Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil I, hlm. 402-403.
[9] Syeikh
menyebutkan di dalam bab 18: “Baiat Aqabah Yang Pertama” : “iaitu musim haji
tahun ke 12 kenabian yang bertepatan dengan bulan Julai tahun 621 M, 12 orang
dari Yathrib datang ke Mekah.”
[10] Baiat Aqabah
kedua berlaku seperti tarikh yang dinyatakan penulis di dalam bab Baiah Aqabah
kedua: “Pada musim haji tahun ke 13 kenabian, yang bertepatan dengan bulan Jun
tahun 622 M”.
No comments:
Post a Comment