ads 728x90 B

Hadis: Kisah Nabi Ibrahim, Sarah dan Raja Mesir Yang Bengis



Setelah Nabi Ibrahim keluar daripada Bumi Uur (أور) beliau singgah di Haran, kemudian ke Palestin. Setelah itu, beliau ke Mesir bersama-sama Sarah. Di situ, beliau bertemu salah seorang firaun (istilah  bagi raja tertinggi di Mesir) yang disebut sebagai seorang yang bengis atau kejam. 

Imam al-Bukhari (2217) merekodkan bahawa Abu Hurairah meriwayatkan:

هَاجَرَ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِسَارَةَ، فَدَخَلَ بِهَا قَرْيَةً فِيهَا مَلِكٌ مِنَ المُلُوكِ ، أَوْ جَبَّارٌ مِنَ الجَبَابِرَةِ، فَقِيلَ: دَخَلَ إِبْرَاهِيمُ بِامْرَأَةٍ هِيَ مِنْ أَحْسَنِ النِّسَاءِ، فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ: أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ مَنْ هَذِهِ الَّتِي مَعَكَ؟ قَالَ: أُخْتِي،
                “Nabi SAW bersabda: "Nabi Ibrahim AS berhijrah bersama isterinya Sarah lalu memasuki satu kampung yang dipimpin oleh seorang raja atau seorang yang kejam diantara para penguasa kejam. Ada yang berkata; Nabi Ibrahim datang dengan seorang wanita yang sangat cantik. Lalu Nabi Ibrahim dipanggil kemudian ditanya: Wahai Ibrahim, siapakah wanita yang bersamamu itu?" Nabi Ibrahim berkata: "Dia adalah saudara perempuanku".

ثُمَّ رَجَعَ إِلَيْهَا فَقَالَ: لاَ تُكَذِّبِي حَدِيثِي، فَإِنِّي أَخْبَرْتُهُمْ أَنَّكِ أُخْتِي، وَاللَّهِ إِنْ عَلَى الأَرْضِ مُؤْمِنٌ غَيْرِي وَغَيْرُكِ

Lalu Nabi Ibrahim kembali kepada Sarah dan berkata: "Janganlah kamu mendustakan perkataanku karena aku telah memberitahu mereka bahawa kamu adalah saudaraku. Demi Allah sesungguhnya tidak ada orang beriman di tempat ini selain aku dan kamu".

، فَأَرْسَلَ بِهَا إِلَيْهِ فَقَامَ إِلَيْهَا، فَقَامَتْ تَوَضَّأُ وَتُصَلِّي، فَقَالَتْ
Kemudian Sarah dibawa menghadap raja lalu dia berdiri di hadapan sarah. Sarah bangun berwudhu' lalu solat kemudian berdoa:

: اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتُ آمَنْتُ بِكَ وَبِرَسُولِكَ، وَأَحْصَنْتُ فَرْجِي، إِلَّا عَلَى زَوْجِي فَلاَ تُسَلِّطْ عَلَيَّ الكَافِرَ،
"Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui bahwa aku beriman kepadaMu dan kepada RasulMu dan aku memelihara kemaluanku kecuali untuk suamiku maka janganlah Engkau satukan aku dengan orang kafir ini".

فَغُطَّ حَتَّى رَكَضَ بِرِجْلِهِ

Maka tiba-tiba raja itu terduduk sehingga kakinya terlipat.

Setelah peristiwa tersebut,raja berkenaan menghadiahkan Hajar iaitu anaknya sendiri kepada Sarah dan Sarah menghadiahkan pula kepada Ibrahim.  

Wallahua`lam.

Slide: Asal Usu Bangsa Arab









 



Video: Ustaz Syihabudin Ahmad : Sirah Nabi 31/03/2015

Video: Ustaz Syihabudin Ahmad : syarah Muqadimah Al Rahiq Al Makhtum

Bab 4: Sejarah Penulisan Sirah Nabi



Pada zaman Muawiyah bin Abi Sufyan, beliau begitu berminat pada penulisan sirah Nabi Muhammad SAW. Lalu `Ubaid bin Syuraiyyah al-Jurahmi daripada Sanaa menulis kitab Al-Muluk wa Akhbarul Madhiyyin untuk khalifah. 

Setelah itu, semakin ramai ulama yang mencuburi bidang berkenaan secara khusus. Kebanyakkan mereka adalah daripada kalangan ulama hadis. Antara yang menulis ialah Urwah bin az-Zubair bin al-Awwam (92H)[1][2] seorang tokoh Tabiin yang faqih lagi ahli hadis. Beliau menulis dengan rujukan daripada bapanya az-Zubair dan ibunya Asma’ binti Abu Bakar. Beliau menyebutkan pelbagai riwayat al-Akhbar dan Hadis yang disandar kepada Nabi SAW. 

Ibnu Ishaq, Al-Waqidi, dan at-Tabari adalah orang yang sangat banyak merujuk penulisan Urwah.
Aban bin Usman bin Affan al-Madani (105H)[3][4][5] pula telah menulis lembaran-lembaran yang menceritakan kehidupan Nabi Muhammad .  

Setelah itu Wahab bin Munabbih (110H)[6] juga menuruti mereka dengan meletakkan sebagaian daripada kitab tulisan beliau dengan sirah Nabi. 

Kemudian ilmu itu terus berkembang dan berkembang sehingga ia menjadi popular. Antara mereka ialah Syurahbil bin Saad (123H)[7], Ibnu Syihab az-Zuhri (124H), Asim bin Umar bin Qatadah (120H), Abdullah bin Abu Bakar bin Hazm (135H). Mereka berempat terkenal dalam periwayatan sirah pada ¼ kurun kedua hijrah. 

Pada pertengahan kurun ke dua hijrah pula, muncul ulama-ulama seperti Musa bin Uqbah (141H), Ma`mar bin Rasyid (150H), dan Muhammad bin Ishaq (152H). 

Pada penghujung kurun kedua hijrah muncul al-Bakaie (183H), al-Waqidi (207H) dan Muhammad bin Saad (230H). Kemudian Ibnu Hisyam (218H).
Ibnu Hisyam dan Sirahnya.


[1] Dr. Mustafa al-A`zhomi telah menulis satu buku bertajuk al-Maghazi yang disandar kepada Urwah bin Zubair melalui periwayatan Abi al-Aswad. Justeru di dalam asas ini kita mengetahui bahawa penulisan Urwah di dalam sejarah adalah penulisan yang paling awal di dalam bab sirah Nabi Muhammad . Tetapi, tidak sampai kepada kita satu naskhah khas yang mengumpulkan penulisan urwah tersebut. Dr Mustafa mengambil asas-asas penulisan tersebut dan mengumpulkannya berdasarkan rekod daripada kitab-kitab hadis dan sirah. 

[2] Urwah bin Az-Zubair bin al-Awwam juga dikenali dengan Ibnu Zubair. Beliau adalah seorang Tabiin ahli hadis yang dipercayai dan popular. Hadis-hadis yang beliau riwayatkan direkod di dalam kitab Sittah dan Musnad. Rujuk Taqrib at-Tahzib 19/2.

[3] Yahya bin Al-Mughirah meriwayatkan daripada bapanya menyebutkan: Dia tidak menulis sesuatu hadis melainkan maghazi / sirah Nabi yang diambil daripada Aban bin Usman. Beliau adalah orang yang paling banyak membaca kepada aban dan menyuruh kami mempelajarinya. – Rujuk Ibnu Saad 5/156.

[4] Di dalam beberapa riwayat disebutkan bahawa Aban menulis lembaran sirah untuk Sulaiman bin Abdul Malik. Kemudian lembaran itu hilang pada Sulaiman. 

[5] Aban ialah seorang yang Siqah dan direkod hadisnya oleh Al-Bukhari di dalam kitab al-Adabul Mufrad, Muslim di dalam kitab Sahih, dan imam empat. Rujuk at-Taqrib: 1/31.s

[6] Bleiau adalah seorang yang dipercayai. Direkodkan riwayatnya oleh Al-Bukhari, Muslim, at-Tirmizi dann an-Nasaie. Rujuk at-Taqrib 2/329.

Bab 3: Apakah rujukan dalam penulisan sirah Nabi?

Rujukan sirah Nabi ada lima: 

Al-Quran

Al-Quran hanya menyebutkan sesuatu yang benar. Ia tidak menyebutkan sebarang pembohongan atau kesilapan. Oleh itu ia menjadi rujukan utama di dalam pendidikan sirah Nabi SAW. 

Al-Quran telah menggambarkan kepada kita tentang kehidupan Nabi SAW sebelum diangkat menjadi Nabi, ketika dilantik sebagai Nabi, penentangan antara Nabi dan para musyrikin Mekah, perbualan antara Rasulullah dan para musuh baginda, dakwaan-dakwaan serta celaan musyrikin terhadap agama yang dibawakan Nabi Muhammad, cerita sebahagian musyrikin yang memeluk Islam dan lain-lain. 

Ia juga menyebutkan kehidupan para sahabat Nabi yang sentiasa teguh bersama Nabi SAW di dalam apa jua situasi. Disebutkan perjuangan mereka, keikhlasan serta pengorbangan dalam mengangkat agama Allahdan sebagainya. 

Antara yang jelas dan sentiasa disebutkan ialah, pendidkan sirah di dalam al-Quran jelas dengan wujudnya ayat Makkiyah dan al Madaniyyah. 

Al-Quran juga menyebutkan pendirian-pendirian pelbagai puak di dalam menerima atau menolak agama Islam. Golongan yang paling besar yang disebutkan di dalam al-Quran ialah Yahudi, Munafik, dan orang-orang beriman di medan perang badar, tabuk, khandak, hudaibyah, dan lain-lain.

Sehingga akhir, Allah menyimpulkan kehidpan para sahabat Nabi SAW:

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٞ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلٗا ٢٣
23. Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
[Al-Ahzab: 23]

Kitab-kitab Hadis

Hadis dalam apa jua keadaan berperanan sebagai rujukan kedua di dalam agama ini selepas al-Quran. Ia mempunyai kekuatan yang sangat hebat dalam mengukuhkan sesuatu isu. Ia mampu menganalisa sesuatu kenyataan dengan ilmu mustolah dan jarah wa ta`dil sehingga membahagikannya kepada Sahih, Dhoif, dan Palsu. 

Namun, penyusunan kitab hadis tidak dibuat sepertimana penyusunan kitab sirah. Ia banyak disusun dengan bab-bab fikah sehingga menyebabkan sukar dalam mengenal pasti susunan waktu kejadian.

Kitab-kitab Sirah dan at-Tarajum

Antara kitab sirah yang ilmiah dan sesuai dijadikan panduan adalah kitab sirah Ibnu Hisyam. Ia adalah ringkasan ilmiah yang telah dibuat oleh Ibnu Hisyam daripada kitab sirah yang awal iaitu Ibnu Ishaq yang terkenal dengan sikap at-Tasyayu` bahkan sebahagian muhaddisin melebel Ibnu Ishaq sebagai syiah rafidhah.

Pada kitab Ibnu Hisyam juga tidaklah selamat sepenuhnya. Sebahagian besar daripada buku Ibnu Hisyam ialah petikan kata-kata Ibnu Ishaq. Maka apa yang disampaikan daripada kitab ini juga dikritik dan dinilai semula oleh para ulama. Tiada ulama yang mengatakan Ibnu Hisyam itu Syiah tetapi yang mengatakan Ibnu Ishaq sebagai syiah itu terlalu ramai. 

Demikian juga kitab Tabaqat al-Kubra oleh Ibnu Sa`ad. Ibnu Sa`ad ialah seorang sunni yang tidak dipertikaikan. Tetapi dia sering mengambil hadis daripada al-Waqidi (207H)yang terkenal sebagai pendusta besar.
Antara kitab tarajum yang menjadi panduan juga ialah Al-Isobah fi tamyiz bainas Sahabah. Siyarul A`lamun Nubala’ dan sebagainya.

Kitab-kitab ad-Dalail, asy-Syamail, al-Mu`jizat, dan al-Khasais

Kitab-kitab ini juga memberi perana dalam penulisan daan pendidikan sirah. Tetapi ia tidak bersifat menyeluruh.

Antara kitab-kitabnya ialah ad-Dalail oleh al-Baihaqi, al-Syamail oleh at-Tirmizi, al-Khasois al-Kubra oleh As-Suyuti.

Kitab Sirah Moden
Antara kitab sirah moden yang meenjadi rujukan ialah Fiqhus Sirah anNabawiyah oleh Munir Muhammad Ghodban, Fihus Sirah oleh Said Ramadhan al-Bouti, ar-Rahiq al-Makhtum oleh Sofiyurrahman, dan lain-lain.

Bab 2: Mempelajari Sirah Adalah Ibadah


Allah telah berfirman di dalam surah al-Ahzab, ayat 21,

لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا ٢١
21. Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang terbaik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
[Al-Ahzab: 21]

Justeru itu, telah menjadi tanggungjawab kepada kita untuk mengikuti dan menjadikan Nabi SAW sebagai pedoman dan teladan di dalam seluruh kehidupan. Tetapi, bagaimana kita mampu menjadikan Nabi sebagai ikutan sedangkan kita tidak pernah mengetahui sejarah hidup baginda? 

Sirah Nabi ialah segala apa yaang kita dapati daripada rekod para ulama tentang sesuatu perkataan atau perbuatan atau pengakuan atau sifat yang disandarkan kepada Nabi Muhammad SAW. Dengan mengetahui aspek-aspek tersebut, maka kita telah mengetahui sirah Nabi. 

Sebagai seorang Muslim, mengikuti Nabi dalam segala aspek adalah suatu tuntutan. Kita tidak boleh bercanggah dengan sunnah dan jalan kehidupan yang ditunjukkan Nabi SAW. Apabila kita bercanggah dengan jalan hidup tersebut, maka kita tidak akan menjadi orang yang diredhai Allah. 

Allah berfirman:

وَٱلسَّٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَٰجِرِينَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَٰنٖ رَّضِيَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ وَأَعَدَّ لَهُمۡ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي تَحۡتَهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدٗاۚ ذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ ١٠٠
100. Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) daripada orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar" dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.
[At-Taubah: 100]

Bagaimana orang yang mendakwa Salafiyyah tetapi tidak mengkaji sirah Nabi dan para sahabat baginda? Tidak mengetahui bagaimana kesungguhan dan keazaman mereka dalam memperjuangkan agama tercinta?

Di dalam kaedah syarak ada menyebutkan: 

إن ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب
Sesuatu yang tidak sempurna melainkan dengannya maka ia juga wajib.

Para generassi awal daripada kalangan para sahabat dan tabiin sangat mementingkan pengajian sirah, justeru itu kita juga hendaklah memberi kepentingan yang utama dalam subjek ini. 

Al-Waqidi meriwayatkan daripada Abdullah bin Umar bin Ali bin al-Husain berkata: Aku mendengar Ali bin Al-Husain pernah berkata:
كنا نعلَّم أولادنا مغازي الرسول كما نعلمهم السورة من القرآن
Kami mengajar anak-anak kami maghazi (sirah) Rasul SAW sepertimana kami mengajar mereka satu surah di dalam al-Quran.[1]


[1] Rujuk: Al-Bidayah wan Nihayah oleh Ibnu Kasir, 3/241.

Isi Kandungan Kajian