Soalan: Disebutkan di dalam kisah bahawa Sarah telah merasa cemburu kepada Hajar selepas kelahiran Ismail. Persoalannya, mengapa Sarah seorang wanita mulia ini mempunyai sifat cemburu? Adakah kesan daripada kecemburuan ini, maka Sarah telah meminta Nabi Ibrahim menghalau Hajar?
Jawapan: Cemburu merupakan perasaan yang tidak lekang
daripada jiwa wanita. Ia adalah sesuatu yang tidak mampu dikawal. Ia juga
adalah suatu yang wajar. Justeru itu ia
tidak dihukum berdosa melainkan apabila telah melampaui batasan syarak.
Ibnu Muflih Rahimahullah berkata :
Imam At Thobari dan ulama’-ulama’
yang lain berkata : Sikap cemburu merupakan sesuatu yang diberikan toleransi
bagi kaum wanita yang tidak ada dosa dan siksa atas mereka karananya.
(Al Adab As Syar’iyyah ” ( 1/248 ))
Perasaan cemburu yang melampaui batas
dimaksudkan dengan kecemburuan yang membawa kepada zalim kepada orang lain dan
melanggar apa yang diharamkan Allah. Contohnya, seorang isteri yang cemburu
kepada isteri yang lain lalu dia mengumpat isteri berkenaan, membuka aib, dan
memburuk-burukkannya. Apatah lagi ia lebih melampau apabila meminta suami
menceraikan isteri tersebut hanya kerana cemburu.
Al Hafiz Ibnu Hajar al-`Asqolani di dalam
Syarah Sahih al-Bukhari, Fathul Bari menyebutkan:
Asalnya kecemburuaan pada wanita itu
tidak dinilai tetapi apabila ia telah melampaui batas maka dia layak mendapat
cemuhan. Penguat bagi perkara tersebut ialah apa yang terkandung di dalam hadis
Jabir bin `Atik al-Ansori secara marfu` kepada Rasulullah SAW:
إِنَّ مِنْ الْغَيْرَةِ مَا يُحِبُّ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ،
وَمِنْهَا مَا يَبْغُضُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ، فَأَمَّا الْغَيْرَةُ الَّتِي
يُحِبُّ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فَالْغَيْرَةُ فِي الرِّيبَةِ ، وَأَمَّا
الْغَيْرَةُ الَّتِي يَبْغُضُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فَالْغَيْرَةُ فِي غَيْرِ
رِيبَةٍ
Sesungguhnya ada cemburu yang disukai Allah,
dan ada juga yang dibenci Allah. Cemburu yang disukai Allah ialah cemburu pada
keraguan. Manakala cemburu yang dibenci Allah ialah cemburu yang bukan didaskan
kepada keraguan. (HR Abu Daud: 2659, Sahih)
Kecemburuan yang datang daripada suami dan
isteri sekiranya daripada nilai kemanusiaan yang tidak ada seorangpun wanita
yang mampu melepasinya, maka ia diberi keuuzuran (excuse). Selagimana ia tidak
melampaui apa yang diharamkan daripada sudut kata-kata dan perbuatan. Atas
inilah kecemburuan yang muncul pada generasi wanita salafus soleh.”
(Rujuk Fathul Bari: ( 9/326 ))
Apa yang terjadi antara Sarah dan Hajar adalah
termasuk daripada isu tersebut. Sarah meminta untuk dijauhkan daripada madunya
atas cemburu yang masih lagi dibenarkan oleh agama. Namun sebahagian ahli ilmu
menyatakan bahawa Ibrahim membawa Hajar dan Ismail keluar daripada bumi
Palestin bukan disebabkan permintaan Sarah.
Al Hafiz Ibnu Hajar Rahimahullah berkata : (
Sesungguhnya Sarah amat pencemburu sehingga Ibrahim membawa keluar Ismail dan
ibunya menuju ke Makkah ) “ Fathul Baari ” ( 6/401 ).
Dan sebagai buktinya ialah ucapan Hajar :
يَا إِبْرَاهِيمُ، أَيْنَ تَذْهَبُ
وَتَتْرُكُنَا بِهَذَا الوَادِي، الَّذِي لَيْسَ فِيهِ إِنْسٌ وَلاَ شَيْءٌ؟ فَقَالَتْ
لَهُ ذَلِكَ مِرَارًا، وَجَعَلَ لاَ يَلْتَفِتُ إِلَيْهَا، فَقَالَتْ لَهُ: آللَّهُ
الَّذِي أَمَرَكَ بِهَذَا؟ قَالَ نَعَمْ، قَالَتْ: إِذَنْ لاَ يُضَيِّعُنَا
Wahai Ibrahim kemana engkau akan pergi dan
meninggalkan kami di lembah ini yang tidak ada seorang manusia dan sesuatu
apapun di sini? Dan dia mengatakan yang demikian itu berkali-kali tetapi
Ibrahim tidak menoleh sedikitpun padanya, lalu Hajar bertanya kepada Ibrahim :
Apakah Allah yang memerintahkanmu akan hal ini ? Ibrahim menjawab: Ya. Hajar
berkata : kalau begitu Dia tidak akan menyia-nyiakan kami.
(Hadits riwayat al-Bukhari di dalam
Sahih al-Bukhari: 3364 ).
Dari Ibnu Abbas Radliyallahu Anhuma dia berkata
:
لَمَّا كَانَ بَيْنَ
إِبْرَاهِيمَ وَبَيْنَ أَهْلِهِ مَا كَانَ، خَرَجَ بِإِسْمَاعِيلَ وَأُمِّ
إِسْمَاعِيلَ، وَمَعَهُمْ شَنَّةٌ فِيهَا مَاءٌ،
Ketika terjadi suatu masalah antara Ibrahim dan
keluarganya ; Ibrahim membawa Ismail dan Ibunya keluar dari rumah dan beserta
mereka griba ( wadah air yang terbuat dari kulit ) yang di dalamnya terdapat
air... Hadits riwayat Bukhari (3185 ).
Al Hafidz berkata : Yang dimaksud dengan
keluarga pada hadis di atas adalah :
“Sarah”, dan yang dimaksud dengan sesuatu masalah adalah : kecemburuan Sarah
terhadap Hajar.
Wallahu A’lam.
________________________
________________________
SYIHABUDIN AHMAD,
BA (Syariah), Universti al-Azhar, Mesir
No comments:
Post a Comment